Izolarea socială crește inflamația în organism

Singurătatea produce inflamație

Izolarea socială și singurătatea cresc nivelul de inflamație din organism, arată un studiu recent. Inflamația crește riscul bolilor cardio-vasculare, al demenței și al depresiei.

Când apare inflamația?

Ce înseamnă creșterea inflamației? Inflamația apare când organismul îi spune sistemului imunitar să producă substanțe chimice ca să lupte împotriva unei infecții sau împotriva unei leziuni. E modul biologic de a lupta. Inflamația apare și ca urmare a unei situații stresante psihologic ori a unei situații stresante social.

Inflamația pe termen scurt și localizată – spre exemplu care apare după ce vă tăiați accidental o mică bucată din piele – este o reacție excelentă de luptă, care va conduce la vindecare. Inflamația pe termen lung însă înseamnă boală. Inflamație pe termen lung spre exemplu produce poluarea.

Singurătatea crește inflamația din organism. Noul studiu (descarcă aici) confirmă această legătură. 14 studii anterioare au evaluat legătura dintre singurătate și inflamația generalizată, 16 studii au examinat legătura dintre izolarea socială și inflamația pe termen lung.

Singurătatea crește inflamația din organism. Mecanisme:

Studiul a ajuns la concluzia că oamenii singuri, dar și oamenii izolați au un nivel ridicat a două substanțe, care arată nivelul inflamației. Este vorba de proteina C-reactivă și de fibrinogen.

Proteina C reactivă (CRP):

• Este o proteină produsă de ficat, prezentă în sânge, atunci când în organism există o inflamație acută.
  • CRP este un marker sensibil al inflamației generale și este folosit pentru a urmări progresul afecțiunilor inflamatorii cronice, cum ar fi artrita reumatoidă, vasculita sau boli inflamatorii intestinale.
  • În infecțiile acute, proteina C reactivă (CRP) crește mai repede decât VSH-ul, dar revine la valori normale într-un interval de timp mai scurt.
  • CRP poate fi considerată marker tumoral, deoarece este adesea crescută când CEA și alți markeri tumorali sunt normali.

Fibrinogenul (cunoscut și ca factor I):

• Este o glicoproteină prezentă la vertebrate, care ajută la formarea cheagurilor de sânge
  • Poate fi util pentru a descoperi defecte de coagulare
  • Intervalul normal al nivelurilor de fibrinogen este de aproximativ 200 la 400 mg/dl. Totuși, aceste valori depind de laborator și de metodele utilizate.

Noul studiu spune că proteina C reactivă (CRP) este un indicator frecvent pentru inflamația cronică. Creșterea ei e asociată cu o stare proastă de sănătate. Fibrinogenul mărit pe termen lung e asociat cu cu riscul de forma cheaguri în vasele de sânge.

Singurătatea crește inflamația din organism. Motive posibile:

1. Izolarea socială și singurătatea conduc la stres cronic. Stresul are fect direct și negativ asupra sistemului imunitar. Vezi mecanismele aici .
  2. O posibilă explicație o găsim în evoluție. Se poate ca în lunga noastră istorie să ne fi mărit răspunsul imun (prin imflamație) în perioade de izolare. Aceasta deoarce când eram singuri, creștea riscul de a fi omorâți de alte aminale. Se poate ca sistemul imunitar uman să fi învățat, în istoria sa, cum să se protejeze și să se pregătează de un posibil risc.
  3. Există și o a treia  explicație, care ar putea lega izolarea socială și singurătatea de nivelul crescut al inflamației din organism. Oamenii bolnavi și care au nivele crescute ale inflamației din organism nu vor să fie în preajma altor oameni. Explicația stă tot în evoluție. Când eram bolnavi, ne izolam instinctiv, ca să nu infectăm și alți oameni.

Sursa: Kimberley Smith, Lecturer in Health Psychology, University of Surrey.

Foto: VSRao de la Pixabay