COVID-19: Cum fac față stresului?

Simptome stres

Simptome stres. Pandemia pe care o trăim induce un nivel ridicat e stres. Reacțiile depind de experiențele stresante din trecut. Iată câteva reguli pe care le-a descris Centrul pentru Prevenirea și Controlul Bolilor, agenția federală a Departamentului de Sănătate Publică al SUA.

Categorii care reacționează puternic la stres:

  • persoane în vârstă și cele cu boli cronice, adică grupele biologice de risc în fața COVID-19
  • copiii și adolescenții
  • medicii, asitentele medicale, infirmierii
  • persoane cu probleme emoționale anterioare sau care sunt dependente de substanțe

Simptome stres. Stresul, în perioada unei crize biologice infecțioase, se poate traduce prin:

  • frică pentru propria personă și frică pentru cei apropiați
  • schimbarea orelor de somn și a orelor de masă
  • insomnie și lipsa concentrării
  • simptome fizice mai puternice date de bolile cronice
  • crește consumul de alcool, tutun, alte droguri

Persoanele care suferă de boli cronice trebuie să își ia tratamentul obișnuit. Și să fie conștiente că simptomele pe care le au curent se pot înrăutăți (din cauza stresului).

Ce puteți să faceți ca să vă ajutați? 

  • luați-vă pauză de la știri  și de la social media – să auziți în continuu despre pandemie înseamnă creșterea nivelului de stres
  • respirați conștient de mai multe ori pe zi
  • evitați alcoolul și alte droguri
  • faceți activități care vă plac
  • vorbiți cu oamenii din familie în care aveți încredere

Simptome stres. Dacă înțelegeți informațiile despre COVID-19, reduceți cantitatea de stres!

Pentru părinți:

Simptome stres. Copiii și adolescenții reacționează în mare parte așa cum reacționează adulții din viața lor. Iată câteva schimbări de comportament pe ca le puteți sesiza în cazul copiilor în situații de criză:

  • crize de plâns în cazul copiilor mici
  • comportamente de care au scapat (urinează în pat sau pe haine)
  • îngrijorare excesivă sau tristețe excesivă
  • orar de mese total schimbat sau orar de somn total schimbat
  • dificultăți de concentrare
  • dureri de cap inexplicabile ori dureri ale corpului inexplicabile
  • încearcă alcool, țigări

Ce poate să facă parintele?

  • vorbiți despre pandemia COVID-19, răspundeți la întrebări și dați informații corecte despre COVID-19, pe care copilul le poate înțelege
  • asigurați copiii și adolescenții că sunt în siguranță
  • spuneți-le că e OK să fie supărați, furioși, anxioși
  • spuneți-le cum vă gestionați dumneavoastră stresul – la ce vă gândiți, cum faceți exerciții cu propriul creier
  • limitați accesul copiilor la posturile de știri și la social media – copiii se sperie de informații pe care nu le înțeleg
  • mențineți rutina în casă – orele de masă, orele de somn, orele de duș

Încercați să respectați și dumneavoastră această rutină. 80% dintre informațiile preluate de către copii de la părinți au loc prin imitare. Doar 20% pin ceea ce vorbiți.

Pentru adulți care merg la serviciu:

Simptome stres. Să auziți doar știti despre COVID-19 este o situație stresantă. Și e ușor să dezvoltați ceea ce se numește stres traumatic secundar. Această formă de stres apare la orice persoană care ajută o altă personă aflată în dificultate sau care a trecut printr-un eveniment stresant. Cum se manifestă stresul traumatic secundar?

  • simptome fizice sunt oboseală, stare de boală/simptomele psihice – frică, vină, retragere
  • luați-vă timp pentru dumneavoastră și pentru familie
  • faceți exerciții în fiecare zi și orice vă… face plăcere
  • luați-vă pauze de la informațiile despre COVID-19

Cereți ajutor de specialitate, dacă nu mai gestionați criza.

Sursa:  Centrul pentru Prevenirea și Controlul Bolilor, agenția federală a Departamentului de Sănătate Publică al SUA

Foto: Peter Olexa de la Pixabay

Leave a Reply

avatar
  Inscriete pt notificari  
Notify of