COVID-19: paracetamol pentru febră, nu ibuprofen

COVID-19: paracetamol

Organizația Mondială a Sănătății recomandă persoanelor care prezintă simptome asemănătoare infecției COVID-19 să folosească paracetamol și nu ibuprofen. Paracetamolul reduce febra și inflamația.

OMS a evidențiat existenţa unor cercetări în desfăşurare privind posibile efecte negative, relatează DPA. Într-o conferinţă de presă susţinută la Geneva, purtătorul de cuvânt al OMS, Christian Lindmeier, a spus că nu există studii recente care să stabilească o legătură între acest medicament antiinflamator şi creşterea ratei mortalităţii, dar a adăugat că experţii analizează în prezent chestiunea. “Recomandăm paracetamol, nu ibuprofen în automedicaţie”, a declarat Christian Lindmeier.

OMS recomandă paracetamol

Paracetamolul este un medicament care se dă fără rețetă, ceea ce se numește OTC (n.r. de la denumirea din engleză „over-the-counter”). În acestă perioadă în care există și viroze comune, și gripă și COVID-19, recomandarea este ca, în caz de simptome ușoare, să folosiți paracetamol. Paracetamolul reduce febra și inflamația. OMS recomandă paracetamol.

PROSPECT PARACETAMOL ADULȚI:

Compoziție: Un comprimat conţine paracetamol 500 mg şi excipienţi: amidon de porumb, amidonglicolat de sodiu, povidonă K 30, talc, stearat de magneziu.

Grupa farmacoterapeutică: alte analgezice şi antipiretice, anilide.

Indicații terapeutice/ Contraindicații

Indicaţii terapeutice:

• Tratamentul simptomatic al durerilor uşoare şi medii cu diferite localizări: cefalee (inclusiv migrenă), artralgii, lombalgii, algii dentare, dureri faringiene, durere postvaccinală, dismenoree.
  • Tratamentul simptomatic al febrei.

Contraindicaţii:

• Hipersensibilitate la paracetamol sau la oricare dintre excipienţii medicamentului,
  • Insuficienţă hepatocelulară.
  • Copii cu vârsta sub 6 ani.

Precauţii:

• Nu trebuie depăşite dozele recomandate.
  • Nu se recomandă utilizarea concomitentă de alte medicamente care conţin paracetamol

Interacţiuni:

• La pacienţii cu alcoolism cronic există risc de hepatotoxicitate, în cazul administrării de lungă durată şi în doze mari de paracetamol.
  • Riscul toxicităţii paracetamolului poate fi crescut la pacienţii aflaţi în tratament cu alte medicamente potenţial hepatotoxice sau medicamente inductoare enzimatice.
  • Anticolinergicele şi colestiramina întârzie absorbţia paracetamolului.
  • Metoclopramida şi domperidona cresc absorbţia paracetamolului.
  • Tratamentul de lungă durată cu doze mari de paracetamol creşte riscul hemoragic al anticoagulantelor cumarinice.

Modificări ale rezultatelor unor analize de laborator:

Paracetamolul poate influenţa valorile uricemiei determinate prin metoda acidului fosfotungstic (valori fals crescute) şi ale glicemiei, prin metode oxidative (valori fals scăzute).

Creşterile bilirubinei plasmatice, ale timpului de protrombină şi ale activităţii lactat dehidrogenazei şi transaminazelor evidenţiază afectarea toxică hepatică şi apar în special la doze mai mari de 8 g paracetamol pe zi sau administrarea de lungă durată a unor doze mai mari de 3-5 g paracetamol pe zi.

Atenţionări speciale:

Se impun precauţii în caz de alcoolism şi afecţiuni hepatice, incluzând hepatită virală (creşte riscul hepatotoxicităţii) şi în caz de insufucienţă renală gravă. Este necesară monitorizarea funcţiilor hepatice în cazul tratamentului de lungă durată şi cu doze mari la pacienţii cu leziuni hepatice preexistente.

Copii:

Studiile efectuate nu au evidenţiat probleme specifice privind administrarea la copii. Trebuie utilizate formele farmaceutice adecvate şi dozele recomandate.

Vârstnici:

Nu sunt probleme specifice vârstei.

Sarcina şi alăptarea:

• Studiile efectuate la gravide nu au identificat nici un risc asupra sarcinii sau a dezvoltării embrio-fetale, atunci când paracetamolul este utilizat în doza recomandată.
  • Paracetamolul este excretat în laptele matern dar nu în cantităţi semnificative clinic.
  • Medicamentul poate fi administrat în timpul sarcinii şi alăptării, în dozele terapeutice şi pentru o scurtă perioadă de timp, după evaluarea raportului beneficiu terapeutic/risc potenţial.

Capacitatea de a conduce vehicule sau de a folosi utilaje:

Paracetamolul nu influenţează capacitatea de a conduce vehicule sau de a folosi utilaje.

Doze:

Adulţi şi adolescenţi peste 12 ani:

• Doza recomandată este de 500-1000 mg paracetamol (1-2 comprimate Paracetamol 500 mg) la fiecare 4 ore, administrată la nevoie. Nu se recomandă administrarea la intervale mai mici de 4 ore. Doza maximă recomandată pentru adulţi este de 4 g paracetamol (8 comprimate Paracetamol 500 mg) pe zi.

Copii 6-12 ani:

• Doza recomandată este de 250-500 mg paracetamol (½ – 1 comprimat Paracetamol 500 mg) la fiecare 4 ore, administrată la nevoie. Doza maximă recomandată este de 60 mg paracetamol/kg şi zi, divizată în mai multe prize a câte 10-15 mg/kg şi priză. Nu se recomandă administrarea la intervale mai mici de 4 ore. Nu trebuie administrate mai mult de 4 doze pe zi.

Copii sub 6  ani: se recomandă utilizarea formelor farmaceutice adecvate vârstei.

Dacă simptomele persisită mai mult de 3 zile, este necesară reevaluarea diagnosticului şi tratamentului.

Reacţii adverse:

Reacţiile adverse ale paracetamolului sunt rare, dar pot să apară erupţii cutanate şi alte reacţii alergice.

Foarte rar, au fost raportate discrazii sangvine cum sunt trombocitopenie sau agranulocitoză.

Supradozaj:

În caz de supradozaj se impune tratament medical imediat, chiar dacă nu sunt prezente manifestări clinice.

Simptomele supradozajului constau în primele 24 de ore în paloare, greaţă, vărsături, anorexie şi dureri abdominale. Afectarea hepatică poate deveni aparentă după 12-48 de ore de la ingestie şi este manifestă după 2-4 zile. Pot să apară hipoglicemie, acidoză metabolică, aritmii, pancreatită, coagulare intravasculară diseminată. În cazurile grave, afectarea hepatică poate evolua spre insuficienţă hepatică, encefalopatie, colaps cardiovascular, comă şi deces. Se poate produce necroză tubulară renală cu insuficienţă renală, asociată sau nu hepatotoxicităţii. Afectarea hepatică este previzibilă la adultul care ingeră mai mult de 10 g paracetamol sau la copilul la care se administrează mai mult de 150 mg paracetamol/kg.

În cazul supradozajului cu paracetamol este esenţială iniţierea imediată a tratamentului.

Pacienţii trebuie spitalizaţi pentru o supraveghere medicală atentă. Se recomandă efectuarea imediată a lavajului gastric dacă paracetamolul a fost ingerat în ultimele 4 ore. Poate fi necesară administrarea orală de metionină sau administrarea intravenoasă de N-acetilcisteină, care au efect benefic în următoarele 48 de ore după ingestia paracetamolului, acţionând ca antidot prin neutralizarea metabolitului hepatotoxic al acestuia. Se recomandă instituirea unui tratament de susţinere a funcţiilor vitale.

Păstrare:

A nu se utiliza după data de expirare înscrisă pe ambalaj. A se păstra la temperaturi sub 25°C, în ambalajul original. A nu se lăsa la îndemâna şi vederea copiilor.

Ambalaj: Cutie cu 2 blistere din PVC/Al a câte 10 comprimate.

Deţinătorul Autorizaţiei de punere de piaţă: S.C. Fabiol S.A., B-dul Timişoara nr.50, Sector 6, Bucureşti, România

Data ultimei verificări a prospectului: Mai 2006

Foto: PublicDomainPictures de la Pixabay