Numărul R vs. parametrul K

Numărul R vs. parametrul K. Cu câteva luni în urmă, în afară de epidemiologi, nimeni nu aflase de numărul R. Știm acum că este numărul de reproducere, adică un indicator care precizează dacă numărul persoanelor infectate crește sau scade.

• Numărul R reprezintă numărul mediu de persoane infectate de un singur pacient.
  • Dacă R este mare decât 1, numărul persoanelor bolnave este în creștere.
  • Ținta strategiilor de control, inclusiv autoizolarea ori purtarea măștilor este de a aduce R sub 1.

Numărul R vs. parametrul K. Oamenii de știință lucrează însă la alte modele epidemice. De ce?

• Unele persoane ar putea avea încărcături virale mari sau ar putea să tușească mai mult și, prin urmare, să răspândească virusul mai eficient.
  • De asemenea, oamenii diferă în modul în care interacționează cu ceilalți. Pentru unii, contactele ar putea implica doar familia și un grup mic de colegi la serviciu sau de prieteni. Boala fi transmisă la câteva persoane. Dar dacă o persoană infectată cântă, merge la un meci, vizitează mai multe pub-uri, numărul persoanelor cărora le-ar transmite  boala ar fi mare. 80% din cazurile noi sunt cauzate de astfel de persoane. Așa apare în discuție parametrul K.

Parametrul K mic = multe cazuri

Parametrul K, adică așa-numitul parametru de dispersie, descrie cât de variabilă poate fi o boală infecțioasă. O valoare scăzută a parametrului  K sugerează că un număr mic de persoane infectate sunt responsabile pentru multe alte cazuri de boală. Pentru gripa spaniolă din 1918, se consideră că numărul K a fost în jur de 1. Probabil, 40% dintre persoanele infectate nu transmiteau virusul altcuiva.

SARS, MERS, COVID-19 au parametrul  K până la 0,1, adică 70% dintre cei infectați vor transmite virusul mai departe. Aproximativ 10-15% dintre oameni sunt responsabili pentru 80% dintre infecții, spun experții. Așa apar focarele, cum s-a întâmplat în spitale, cămine pentru bătrâni, baruri și săli de gimnastică. Dacă petreceți o zi întreagă într-un grup mare într-un parc, dacă mâncați la comun  și aveți contact foarte apropiat ( la mai puțin de 2 m), riscul este mai mic decât în interior. Odată ce măsurile luate de autorităâi devin mai relaxate, e necesară o abordare mai direcționată. Dacă evitați mediile suprasolicitate, puteți reduce cu peste 80% riscul infecției, adică uriaș.

• Valorile mici ale K înseamnă că o persoană infectată poate declanșa multe cazuri noi într-un timp foarte scurt.
  • Dacă se întâmplă acest lucru, epidemia poate reveni rapid, chiar dacă era eradicată local.

Foto: pixabay.com/ro