COVID-19: De ce nu apar simptome?

COVID-19: de ce nu apar simptome?

Infecția fără simptome. Organizația Mondială a Sănătății spune că 80% dintre pacienții infectați nu au semne severe de boală. Care este explicația?

Infecția fără simptome. Cele 2 motive:

1. Cele mai multe infecţii respiratorii sunt fără simptome, pentru că celulele nespecifice ale sistemului imunitar (fagocitele profesioniste – neutrofile şi macrofage) distrug virusul.
  2. Alte componente imunitare, numite interferoni, determină o așa-numită stare antivirală în celulele din apropierea celor infectate. Pacientul nu știe că a fost infectat cu COVID-19, pentru că celulele sistemului său imunitar sunt perfect competente.

Infectiile cu semne clinice:

”Infecţiile clinice au grade variate de severitate, în funcţie de starea fiziologică generală a organismului, dar în special de eficienţa funcţională a mecanismelor imunitare de protecţie. Este imposibil să separăm funcţionarea sistemelor protectoare de starea fiziologică generală”, spune prof. univ. dr. Grigore Mihăescu, profesor titular al disciplinelor Microbiologie generală, Imunobiologie, Imunologie clinică și Virologie medicală, Departamentului de Botanică şi Microbiologie al Facultății de Biologie a UB.

”Cel mai mare risc de infecţie clinică severă îl au persoanele cu patologie de fond: afecţiuni pulmonare (bronhopneumonie obstructivă cronică, tuberculoză, astm), insuficienţă renală, obezitate (asociată totdeauna cu o stare inflamatorie cronică), imunosupresie, diabet, maladii autoimune. Vârstnicii sunt mai sensibili din cauza imunosupresiei fiziologice instalate odată cu înaintarea în vîrstă. Fumatul reprezintă un factor de risc deoarece macrofagele şi celulele dendritice pulmonare sunt activate de gudroanele din fum şi secretă interleukine proinflamatorii”, spune profesorul.

Infecția fără simptome. Vs. infecțiile cu manifestări severe:

Manifestări severe înseamnă insuficiență respiratorie. Cum apare?

Sistemul imunitar e incapabil să neutralizeze infecția din etajul superior al arborelui respirator (nas, gât). Următoarele etape sunt:

1. Infecţia cu COVID-19 coboară în plămân şi infectează macrofagele interstiţiale. Este vorba de celulele imunitare situate între și în jurul pungilor de aer din plămâni (alveolele pulmonare) prin care respirăm.
  2. Sunt infectate apoi și macrofagele (celulele imunitare) din peretele alveolelor pulmonare.

Reacţia inflamatorie amplă determină partea lichidă a sângelui să inunde alveolele pulmonare (bulele din plămân prin care respirăm). Rezultatul?  Insuficienţa respiratorie şi nevoia ventilării mecanice, spune prof. univ. dr. Grigore Mihăescu, profesor titular al disciplinelor Microbiologie generală, Imunobiologie, Imunologie clinică și Virologie medicală, Departamentului de Botanică şi Microbiologie al Facultății de Biologie a UB.

3 motive pentru insuficiență respiratorie:

1. răspuns inflamator amplu, scăpat de sub control, amplificat de citokine. (Acestea sunt molecule de natură proteică, care transmit informații între diferite celule. Au rolul important de a transmite informații între celulele sistemului imun – leucocitele. Citokinele intervin și în mecanismele inflamației și în apărarea contra agenților infecțioși, în apărarea antitumorală, în șocul septic)
  2. infecția durează mult – este un factor specific coronavirusurilor
  3. virusul se auto-protejează, adică își limitează accesul componentelor sale la contactul cu celulele imunitare umane
  4. fiecare coronavirus are un număr mare de serotipuri, care nu dau reacţie încrucişată, ceea ce înseamnă că organismul, imunizat faţă de un serotip, rămâne sensibil la infecţia cu celelalte serotipuri ale aceluiaşi coronavirus.

SUA au început testarea vaccinului!

În prezent, este în testare un vaccin pentru COVID-19, notează sciencealert.com. Dar va dura între 12 și 18 luni până ajunge pe piață, odată ce se dovedește a fi sigur. Vaccinul se numește mRNA-1273 și este făcut de US National Institutes of Health (NIH) în colaborare cu institutul Moderna, din Cambridge, Massachusetts. În acestă fază, vor fi testați 45 de voluntari sănătoși, cu vârste între 18 și 55 de ani”, spune US National Institutes of Health (NIH). Primul voluntar a fost deja testat.

Foto: Gerd Altmann de la Pixabay