COVID-19: Mențineți tratamentul antihipertensiv!

Hipertensivii își mențin tratamentul

Hipertensivii își mențin tratamentul. Recomandarea tuturor societăților de cardiologie din Europa și Statele Unite este ca hipertensivii să NU își întrerupă tratamentul. Hipertensiunea netratată conduce la accident vascular cerebral și infarct miocardic.

Cele 4 luni de când lumea se confruntă cu noul coronavirus au venit cu informații contradictorii pentru pacienții hipertensivi. Aceastea spun că, e posibil, ca tratamentul să determine leziuni mai mari pulmonare, în cazul infectării cu nou coronavirus. Nu e dovedită această ipoteză!

Haideți să vedem ce fac antihipertensivele:

În România, se prescriu pentru hipertensiune două clase mari de medicamente.

• Prima clasă de medicamente – denumirea comercială a medicamentelor se termină în ”pril” (ex. Captopril)”. Clasa de medicamente se numește ”inhibitori ACE”.

Hipertensivii își mențin tratamentul. Această clasă de medicamente vizează inhibarea lanțului  numit renină- angiostensină- aldosteron. Sună complicat, dar acest sistem are rolul de a regla tensiunea arterială, la fiecare individ sănătos. Este sistemul normal de reglare al presiunii sângelui, adică al tensiunii arteriale. Iar prin calea lui finală, adică prin aldosteron, reglează apa și sărurile din organism (sodiu, potasiu). Dacă acestea cresc, fără să fie controlate, crește tensiunea arterială.

”Când vorbim de un pacient cu hipertensiune, acest sistem de reglare (renină- angiostensină- aldosterone) funcționează în exces”, spune dr. Elisabeta Bădilă, medic primar cardiolog, spitalul Clinic de Urgență Floreasca.  Cum?

Angiotensina are, în interior, o reacție prin care, din angiotensina 1, o moleculă mare, se transfomă în agiotensină 2. Această transformare din angiotensină 1 în angiotensină 2 are nevoie de un intermediar. Este vorba de o enzima numită ACE. Angiotensina 2 e cel mai puternic constrictor natural în organismul uman. Adică strânge vasele de sânge. Dacă le strânge, atunci crește tensiunea arterială. Astfel, producătorii au dezvoltat un medicament antihipertensiv care inhibă enzima ACE, deci controlează tensiunea. De aceea, clasa de medicamente se numește inhibitori ACE.

• A doua clasă de medicamente antihipertensive – denumirea comercială a medicamentelor se termină în ”sartani”.

Hipertensivii își mențin tratamentul. Sunt blocanți ai receptorilor de angiotensină Ce fac? Angiotensina se fixează de anumiți receptori, numiți AT1, cu efecte nedorite – crește tensiunea arterială. Dacă am împiedica fixarea angiotensinei 2 pe acești receptori, am scădea tensiunea. Așa a apărut a doua clasă de medicamente antihipertensive, numită blocanți ai receptorilor de angiotensină.

Cele două clase medicamente nu se asociază între ele, se alege ori una ori alta. Marea majoritate a hipertensivilor ia una din aceste două clase de medicamente.

• Ele protejeajă vasele de sânge, rinichiul, inima, creierul.
  • Sunt utile nu numai la hipertensivi, ci și în cazul pacienților care suferă de insuficiență cardică, care au suferit accident vascular cerebral, infarct miocardic. Aceste medicamente le prelungesc supraviețuirea!

Ce înseamnă ACE2 și care e legătura cu COVID-19?

Ne întoarcem la fiziologie. Angiotensina are, în interior, o reacție prin care, din angiotensină 1, o moleculă mare, se transfomă în agiotensină 2. Această transformare din angiotensină 1 în angiotensină 2 are nevoie de un intermediar. Este vorba de o enzima numită ACE.

Din reacție, apare încă una pe orizontală. Din aceste proteine, se desprind niște fragmente mici, pe orizontală, numite angiotensină 1-7 și angiotensină 1-9. Această transformare are nevoie de enzima ACE2. Ca și structură, ACE și ACE2 nu sunt difertite. Acțiunile lor sunt diferite în organismul sănătos.

ACE2 este și receptorul funcțional pentru noul coronavirus. Adică e receptorul din celulele plămânului, care se combină cu virusul. Și așa se produce infectarea!

”Această enzimă, numită ACE2, a împărțit lumea medicală în două: unii spun că pacienții care au mai mult ACE2 sunt mai protejați. Alții spun că medicamentele antihipertensive ar crește riscul de leziuni pulmonare severe, în cazul infectării COVID-19. Dar nimeni nu știe exact ce se întâmplă, biologic, în acest moment. Noi  stim ce face această enzimă ACE2 în condiții normale, dar nu știm ce face ACE2 în condițiile unui stres infecțios”, spune dr. Elisabeta Bădilă, medic primar cardiolog, spitalul Clinic de Urgență Floreasca.

De aceea, recomandarea tuturor societăților de cardiologie din Europa și Statele Unite este ca hipertensivii să NU își întrerupă tratamentul. Hipertensiunea netratată conduce la accident vascular cerebral și infarct miocardic. Dacă un hipertensiv ajunge în spital cu infecție cu virusul SARS CoV2, medicii vor lua decizia tratamentului în funcție de datele biologice ale pacientului. Aceastea sunt recomandările, peste tot în lume, la ora actuală.

Foto: pixabay.com