Femeile, diferite imunitar de bărbați

Femeile, diferite imunitar de bărbați. Virusul SARS COV-2 a venit cu dovezi că cele două sexe reacționează diferit la boală. Bărbații și femeile sunt infectați la fel de SARS COV-2, totuși mai mulți bărbați sunt doborâți de virus. O explicație stă la mastocite, celule al tesutului conjunctiv, care secretă substanțe chimice cu rol în reacțiile de apărare ale organismului ( în inflamație).

Mastocitele sunt primii respondenți în cazul unui agent patogen. Tot aceste celule orchestrează răspunsurile imune, care ajută la eliminarea agenților patogeni invadatori. Ultimele cercetări arată că mastocitele femeilor sunt capabile să inițieze un răspuns imun mai rapid, ceea ce le-ar ajuta să lupte împotriva bolilor infecțioase mai bine decât bărbații. Aceleași mastocite însă determină riscuri mai mari de alergii și de boli inflamatorii cronice în cazul femeilor.

Dovezi recente indică faptul că mastocitele sunt activate de SARS-CoV-2, virusul care provoacă COVID-19.

De ce femeile au răspuns imun mai rapid și mai puternic?

1. Femeile au două copii ale cromozomului X, care conține mai multe gene imune. Bărbații au o copie X și una Y.  Genele de pe un cromozom X sunt în mare parte inactive, totuși unele gene imune pot scăpa de această inactivare, ceea ce duce la dublarea numărului de gene asociate imunității și, astfel, la dublarea cantității de proteine ​​imune în comparație cu bărbații (care au un singur cromozom X).
  2. Hormonii sexuali precum estrogenul și testosteronul pot afecta, de asemenea, răspunsul imun. Într-un studiu, cercetătorii au arătat că activarea receptorului de estrogen la șoarecii de sex feminin le-a oferit protecție împotriva SARS-CoV.  Pe de altă parte, androgenii, un grup de hormoni masculini (inclusiv testosteronul),  au primit atenție recentă ca factor de risc pentru COVID-19. Într-un studiu realizat în Italia, diagnosticul de cancer de prostată a crescut riscul de COVID-19. Cu toate acestea, pacienții care sufereau de cancer de prostată și care au primit terapie de deprivare cu androgeni (un tratament care suprimă producția de androgeni care alimentează creșterea celulelor canceroase din prostată) au avut un risc semnificativ mai mic la infecția cu SARS-CoV-2. Acest lucru sugerează că blocarea androgenilor la bărbați a fost protectoare în fața infecției cu SARS-CoV-2. Testosteronul,  un hormon androgenic, are efecte imunopresive.
  3. Există, de asemenea, dovezi că bărbații și femeile au cantități diferite de receptori, care recunosc agenți patogeni sau care servesc ca punct de invazie pentru virusuri precum SARS-CoV-2. Un exemplu este cantitatea de receptori ai enzimei ACE2 de care SARS-CoV-2 se leagă pentru a infecta celulele. Dar în prezent nu există dovezi concludente.

Femeile, diferite imunitar de bărbați. S-ar putea să vă întrebați: ”Dacă sexul biologic este atât de important, atunci de ce nu există terapii specifice sexului?”.

Abia în ultimii cinci ani, Institutele Naționale de Sănătate au solicitat colectarea datelor privind diferențele de sex pentru toate subvențiile preclinice recent finanțate. Având în vedere diferențele biologice dintre sexe, este foarte posibil ca medicamentele și terapiile să aibă efecte diferite la femei și bărbați. Sexul biologic este clar un factor major care determină rezultatele bolii în COVID-19.

Foto: pixabay.com/ro