COVID-19: De ce diabetul și hipertensiunea înrăutățesc lucrurile?

Diabetul creste riscul COVID-19. Pacienții hiepertensivi și pacienții diabetici sunt printre cei mai sensibili în fața infecției cu COVID-19, ne spune Organizația Mondială a Sănătății. De ce? Posibilul motiv se numește enzima ACE2. Ce înseamnă?

Coronavirusurile patogene umane (sindromul respirator acut sever, adică SARS-CoV, și COVID-19, adică SARS-CoV-2) se leagă de celulele țintă umane. Vezi aici cum! Legătura se face prin așa- numita enzimă convertoare de angiotensină 2 (ACE2), care este produsă de celulele epiteliale ale plămânului, intestinului, rinichilor și vaselor de sânge.

În trei studii despre COVID-19, raportate până acum, se spune că pacienții infectați au fost tratați cu inhibitori ai enzimei convertoare de angiotensină (ACE). ”Cu toate acestea, tratamentul nu a fost evaluat în niciun studiu”, spune publicația  medicală The Lancet.

Diabetul crește riscul COVID-19. ACE2:

Enzima ACE2 este mărită substanțial la pacienții cu diabet de tip 1 sau tip 2, care sunt tratați cu inhibitori ACE și blocanți ai receptorilor de tip I angiotensină II (ARB).

Hipertensiune arterială. ACE2:

Hipertensiunea arterială este, de asemenea, tratată cu inhibitori de ACE și ARB, ceea ce duce la o regrupare a enzimelor ACE2.

Alte situații în care crește enzima ACE2:

ACE2 poate fi crescut și prin alte două substențe active:

Diabetul crește riscul COVID-19. Aceste date sugerează că expresia ACE2 este crescută în:

În consecință, expresia crescută a ACE2 ar facilita infecția cu COVID-19. ”Prin urmare, sugerăm ipoteza că diabetul și tratamentul hipertensiunii cu medicamente care stimulează ACE2 crește riscul de a dezvolta COVID severă și fatală”, spune chipa de cercetători citată de the Lancet.

”Dacă această ipoteză ar fi confirmată, ar putea duce la un conflict în ceea ce privește tratamentul, deoarece ACE2 reduce inflamația și a fost sugerată ca o terapie potențială nouă pentru boli inflamatorii pulmonare, cancer, diabet și hipertensiune. Un alt aspect care trebuie investigat este predispoziția genetică pentru un risc crescut de infecție cu SARS-CoV-2, care s-ar putea datora polimorfismelor ACE2, care au fost asociate cu diabetul zaharat, accidentul vascular cerebral și hipertensiunea, în special în populațiile asiatice. Rezumând aceste informații, sensibilitatea unui individ ar putea rezulta dintr-o combinație de terapie și polimorfism ACE2”.

Concluzia și recomandarea acestor experți este:

”Vă sugerăm că pacienții cu boli cardiace, hipertensiune arterială sau diabet, care sunt tratați cu medicamente care cresc ACE2, prezintă un risc mai mare de infecție severă cu COVID-19 și, prin urmare, trebuie monitorizați pentru medicamente cu modulare ACE2, cum ar fi inhibitorii ACE sau BRA. Pe baza unei căutări a lui PubMed pe 28 februarie 2020, nu am găsit nicio dovadă care să sugereze că blocanții antihipertensivi ai canalelor de calciu au crescut expresia sau activitatea ACE2, prin urmare acestea ar putea fi un tratament alternativ adecvat la acești pacienți!”.

Sursa: The Lancet

Foto: Myriam Zilles de la Pixabay