De ce se pierde mirosul în COVID-19?

De ce se pierde mirosul în COVID-19? De la primele cazuri de COVID-19, medicii au știut că pierderea mirosului poate fi un simptom. După luni de raportări, există un model științific – cum SARS COV 2 duce la pierderea mirosului?

Virozele banale deteriorează mirosul prin inflamara nasului

Cel mai frecvent, ne pierdem mirosul, dar și gustul într-o răceală obișnuită, o viroză obișnuită.  În majoritatea cazurilor, simțul mirosului revine spre finalul bolii. Într-o viroză obișnuită, pierderea mirosul apare din cauza inflamației locale. Nasul blocat de inflamație împiedică moleculele aromate să ajungă la receptorii olfactivi (celule nervoase) din nas. SARS COV 2 duce la pierderea mirosului printr-un mecanism diferit, deși este o infecâie virală, care se transmite asemănător virozelor comune. Mulți pacienți cu COVID-19 au raportat o pierdere bruscă a simțului mirosului și apoi o revenire bruscă și completă într-o săptămână sau două. Multe dintre aceste persoane au spus că nasul lor nu era inflamat, așa că pierderea mirosului, cel puțin în teorie, nu se întâmpla din cauza inflamației.

Ce arată C-ul pacienților cu COVID-19?

De ce se pierde mirosul în COVID-19? În prezent, s-au strâns suficiente investigații CT de la pacienții care și-au pierdut mirosul. Ce arată acestea?  Doar partea din nas, plină de receptori de miros – fanta olfactivă – este blocată cu țesut inflamat și cu mucus. Restul nasului, dar și sinusurile arată normal, iar pacienții nu au nicio problemă să respire pe nas.

ACE2 nu există pe neuronii mirosului

• Știm  că SARS-CoV-2 infectează organismul după ce se leagă de receptorii ACE2, situați pe suprafața celulelor din tractul respirator superior. O proteină numită TMPRSS2 ajută apoi virusul să invadeze celula. Odată ajuns în celulă, virusul se reproduce, declanșând răspunsul inflamator al sistemului imunitar. Inițial, medicii s-au gândit că virusul ar putea infecta și distruge neuronii olfactivi. Acele celulele care transmit semnalul din molecula de aromă intrată pe nas în zona creierului, unde aceste semnale sunt interpretate drept „miros”.
  • Cu toate acestea, o colaborare internațională a arătat recent că proteinele ACE2, prin care virusul trebuie să invadeze celulele, nu au fost găsite pe neuronii olfactivi.
  • Dar ACE2 au fost găsite pe celulele, care susțin neuronii olfactivi. Oamenii de știință se așteaptă ca aceste celule de sprijin să fie cele care afectate de virus, iar răspunsul imun ar provoca umflarea zonei, dar ar lăsa intacți neuronii olfactivi, detaliu important.

De ce ce nu revine mirosul, în cazul anumitor pacienți ?

De ce nu revine mirosul în unele cazuri? Acest lucru este mai teoretic, dar rezultă din ceea ce știm despre inflamație. Inflamația este răspunsul organismului la agresiune și are ca rezultat eliberarea de substanțe chimice, care distrug țesuturile implicate. Când inflamația este severă, celule din apropiere încep să fie deteriorate sau distruse prin… efectul de cascadă. Se crede că acesta este mecanismul prin care sunt distruși neuronii olfactivi. Acești neuroni au nevoie de timp pentru a se regenera din celule stem din mucoasa nasului. Recuperarea inițială este asociată cu denaturarea simțului mirosului, cunoscută sub numele de parosmie, în care nimic nu mai miroase cum mirosea anterior bolii. Pentru mulți parosmici, de exemplu, mirosul de cafea este adesea descris ca mirosul chimic al apelor reziduale.

Fizioterapia mirosului

• Dar există speranță pentru persoanele cu pierderi de miros. Vestea bună este că neuronii olfactivi se pot regenera. În recuperare, e importantă „fizioterapia mirosului”, adică antrenarea mirosului. Există dovezi solide că multe forme de pierdere a mirosului sunt ajutate de expunerea repetată  la un set fix de substanțe puternic mirositoare. Antrenamentul mirosului a fost demonstrat în peste o duzină de studii științifice ca fiind de folos pentru persoanele care și-au pierdut simțul mirosului după un virus sau după un accident (cu leziuni la nivelul capului).
  • Antrenamentul mirosului nu este un remediu, ci un mod de a amplifica recuperarea. Stimulează nervii olfactivi, care vă ajută să mirosiți. ”Antrenamentul mirosului se bazează pe ani de învățare a modului în care funcționează sistemele olfactive și nervoase și, în mod specific, modul în care celulele olfactive sunt generate sau menținute”, spune Nancy Rawson, biologul  la Monell Chemical Senses Center.

Foto: pixabay.com/ro