Cum gestionez criza?

cum gestionez criza?

Psihicul uman e activat de mișcare. Culmea, activitatea fizică nu ne pune doar mușchii în funcție, ci activează comportamental. Cum gestionez criza?

Am o perioadă grea. O criză în viața mea. Tot ce trebuie să fac e să supraviețuiesc. Psihologii înțeleg supraviețuirea ca pe un proces de planificare. Îmi planific să am ca să mănânc, să am ce face. Îmi fac proiecte. Supraviețuirea e o conduită instinctivă, dar planificarea produce creierului stări de bine.

Cum gestionez criza? Planuri pe termen lung 

Cu cât faceți un proiect pe termen mai lung cu atât controlul asupra stării de bine e dat de hormonul numit oxitocină. Acest hormon – oxitocina – provoacă fericirea pe termen lung. Nu vă împiedică nimeni să visați toată ziua la proiecte realizabile! Ca să o produceți! Oxitocina este inversul hormonului dopamină, care determină dependențele.

Dopamina se numește hormonul care ne face să ne simțim bine în baza unei promisiuni. Nu contează stimulul– mâncare, alcool, dulciuri, jocuri, țigări, droguri. Contează că învățam să ne simțim bine în baza unei promisiuni onorate. Țigara la nervi – relaxare. Paharul de vin seara – relaxare. În timp scurt, satisfăcându-ne viciile, producția de dopamină scade. Scade satisfacția. Crește subsțanța de adicție. Stimulii, prin repetare, determină modificări biochimice în creier. Se numesc dependențe și pot fi rezolvate, în această fază, doar prin medicamente.

Ne întoarcem la criză.

Cum gestionez criza

  • conștientizez ce mi se întâmplă (aceasta e psihoeducația)
  • nu mă izolez
  • îmi fac un plan
  • mă mișc

Aceste 4 tipuri de acțiuni le vrea creierul uman în situația unei crize.

Mișcarea activează psihicul  

Cum gestionez criza? Emoțiile funcționează pe baza comportamentului.

  • Trăiesc o criză, mă mișc. Ies pe stradă și sunt expus unor stimuli, unor informații în mișcare. Activarea comportamentală se produce dacă nu stau.
  • Scriu pe o hârtie cum mă simt într-o zi. Într-un jurnal. O să văd clar că nu totul e negru!

În criză, scrisul e mai bun decât vorbitul 

Când vorbesc, îmi ventilez emoțiile. Când scriu, apare un proces intelectual mai structurat decât vorbitul. Scrisul linișteste și clarifică mult mai bine decât vorbitul. Obiectivul e să realizez că eu sunt intrumentul principal în supraviețuirea  mea. Așa controlez emoțiile, pentru că emoțiile necontrolate sunt ca bulgăre de zăpadă. Distrug tot.

 

Dezvoltarea personală înseamnă experiența de a schimba emoțiile sufocante și gândurile care fac rău.

 

Foto: Anemone123 de la Pixabay

Leave a Reply

avatar
  Inscriete pt notificari  
Notify of