COVID-19: Pneumonia cuprinde tot plămânul

Pneumonia cu COVID-19 e diferită

Pneumonia cauzată de COVID-19 e diferită. Față de cele mai multe forme de pneumonie, care necesită spitalizare. Explică medicii pneumologi australieni.

Prof. John Wilson, medic primar pneumolog, Royal Australian College of Physicians, citat de the Guardian, explică de ce pneumonia cu COVID-19 e diferită:

Cum afectează virusul COVID-19 ?

Coronavirusul are patru forme de manifestare:

• O parte dintre pacienți sunt sub-clinici, adică au infecția virală, dar nu dezvoltă simptome.
  • A doua parte prezintă simptome ale arborelui respirator, adică febră, tuse. E posibil să prezinte dureri de cap și conjuntivită. Această categorie transmite virusul.
  • Cea mai mare parte dintre cei infectați prezintă simptome asemănătoare gripei, ceea ce îi împiedică să aibă activități curente.
  • Al patrulea grup de persoane dezvoltă pneumonie severă.

COVID-19: Cum apare pneumonia?

Infecția ajunge în arborele respirator. Apare inflamația. Nervii, care inervează arborele respirator, sunt iritați. Puțin praf și apare tusea. Cel mai rău este ca infecția să ajungă la alveolele pulmonare, acolo unde are loc schimbul de gaze cu mediul exterior. Prin alveolele pulmonare, primim oxigen și eliminăm CO2. Dacă acestea sunt infectate, răspund la agresiune prin inflamație, crează fluid și celule inflamatorii. Așa apare pneumonia severă. Plămânii nu mai reușesc să asigure suficient oxigen în fluxul sanguin. De fapt, nu mai fac în mod corect schimbul de gaze – oxigen și dioxid de carbon.

COVID-19: Tratament pneumonie

Pneumonia cauzată de COVID-19 e diferită. ”Nu există medicamente specifice în prezent”, spune prof. Christine Jenkins pentru Guardian Australia. Medicii din toată lumea folosesc o combinație de medicamente anti-virale. Pacienții cu forme severe de pneumonie sunt ventilați, până când funcția lor pulmonară va fi din nou normală, adică va asigura normal schimbul de oxigen și dioxid de carbon.

Pneumonia cauzată de COVID-19 e diferită?

Da. Cele mai multe forme de pneumonie sunt provocate de bacterii. Iar tratamenul înseamnă antibiotic. Pneumonia cu COVID -19 pare că afectează întreg plămânul, nu doar părți ale acestuia, așa cum se întâmplă în cazul pneumoniilor bacteriene. Odată ce afectează întreg plâmânul, organismul reacționează puternic ca să distrugă virusul și să-l împiedice să se replice. Acest prim mecanism de răspuns imun nu e eficient la unii dintre pacienții, care au alte boli cardiace sau pulmonare, diabet, dar și în cazul bătrânilor.

• Persoanele peste 65 de ani sunt în  risc de a face pneumonie severă.
  • Tot în risc sunt copii sub 12 luni.
  • E important să știți că, indiferent cât de activi sunteți ori cât de sănătoși, riscul de a face pneumonie cauzată de COVID-19 crește odată cu vârsta. Aceasta deoarece sistemul imunitar e mai puțin competent cu trecerea fiecărui an.

Foto: Gerd Altmann de la Pixabay