Coronavirus: De ce ”mai transmisibil” nu este o veste bună?

oraș

De fiecare dată când coronavirusul se reproduce, poate suferi mutații. Unele vor face virusul mai transmisibil sau mai mortal. De ambele variante se tem oamenii de știință.

Cu tulpina nouă din Marea Britanie, numită B117, care are o creștere de 70% a transmisibilității,  fiecare persoană infectată poate infecta, în absența măsurilor de control,  5 persoane.

Fiecare 10 persoane infectate ar infecta alte 17 persoane, iar infecțiile se vor răspândi exponențial.

Variante de îngrijorare:

• Dacă noile variante sunt mai transmisibile.
  • Dacă sunt mai mortale.
  • Dacă sunt capabile să se sustragă vaccinurilor COVID, disponibile în acest moment.

Nu există dovezi care să sugereze că varianta din Marea Britanie face ca oricare dintre vaccinurile aprobate să fie mai puțin eficace.

Există însă motive să credem că noua variantă din Africa de Sud poate face imunitatea existentă mai puțin eficientă.

Având în vedere că avem o variantă mai transmisibilă, care nu pare a fi mai mortală, ar trebui să fim mai fericiți în legătură cu acest lucru sau invers?

O variantă cu 30% mai transmisibilă poate fi mult mai rea decât o variantă cu 30% mai mortală. În centrul acestei afirmații stă un dușman vechi, care ne-a afectat chiar de la începutul acestei pandemii: creșterea exponențială.

Iată un experiment de gândire simplu care vă ajută să explicați de ce.

Imaginați-vă varianta veche răspândindu-se prin măsuri care au redus R la 1.

Începând cu 10 000 de persoane infectate, fiecare interval de generație (timpul de infectare și infectarea unei persoane noi) va infecta încă 10 000.

• Dintre toți cei care se infectează, să presupunem că 1% dintre aceștia vor muri.
  • După zece generații,  vor avea loc 100 000 de noi infecții, ducând la 1 000 de decese.

Cu o variantă cu 30% mai mortală, va apărea același număr de infecții, dar acestea vor duce la 1 300 de decese.

Cu o variantă cu 30% mai transmisibilă, dar nu mai mortală, cazurile vor crește exponențial, iar eventualul număr , în aceeași perioadă, se duce la peste 4 200 de decese.

Deși scenariul de mai sus nu se dorește a fi complet realist, acesta ilustrează faptul că o modificare a ratei la care boala se răspândește exponențial poate avea un impact mult mai semnificativ decât rata la care ucide. Nu ar trebui să ne liniștim, când auzim de apariția unor noi tulpini virale care sunt „mai transmisibile, dar nu mai mortale”.