Ce sunt anticorpii monoclonali?

anticorpi monoclonali

De la începutul pandemiei COVID-19, cercetătorii au lucrat non-stop pentru a găsi un tratament eficient. Primul medicament eficient dovedit a fost dexametazona, un steroid ieftin, disponibil pe scară largă. Un studiu clinic condus de Universitatea din Oxford a arătat că medicamentul reduce riscul de deces pentru pacienții cu COVID-19 cu ventilatoare cu o treime și cu o cincime pentru cei cu oxigen.

Cu toate acestea, dexametazona nu este un panaceu. Efectele sale benefice se limitează la pacienții cu COVID-19 bolnavi critici care au nevoie de sprijin respirator. Are un impact mai mic asupra celor cu forme mai ușoare ale bolii. Medicamentul funcționează prin blocarea răspunsului imun hiperactiv declanșat de SARS-CoV-2, coronavirusul care provoacă COVID-19. Acest lucru poate provoca inflamații excesive – o complicație de multe ori mult mai dăunătoare decât virusul în sine.

Dexametazona este doar unul dintre mai multe medicamente antiinflamatoare aflate acum în curs de investigare ca potențial tratament pentru COVID-19.

O mare parte din aceste medicamente – dintre care multe au apărut în ultimii ani – sunt medicamente numite anticorpi monoclonali (mAb).

Acesta conțin anticorpi – proteine în formă de Y produse de sistemul imunitar pentru combaterea substanțelor străine, cum ar fi bacteriile și virusurile.

În cazul medicamentelor antiinflamatorii, anticorpii sunt proiectați pentru a bloca citokinele hiperactive, proteine mici care reglează răspunsul inflamator.

• Anticorpii au fost folosiți pentru combaterea bolilor încă de la sfârșitul deceniului al secolului al XIX-lea, când s-a constatat că serul de la animalele care au supraviețuit difteriei și tetanosului confereau imunitate animalelor fără expunere anterioară la astfel de boli.
  • Această formă de tratament, cunoscută sub numele de terapie serică, a avut un succes atât de mare încât a constituit baza pentru tratamentul bolilor infecțioase până la apariția antibioticelor.
  • În cea mai mare parte a secolului al XX-lea, singura sursă de anticorpi era aceea care putea fi obținută din serul extras din sângele animalelor imunizate anterior. Totuși, acesta a fost un proces costisitor și durabil, imposibil de standardizat.

Cum au fost creați anticorpii monoclonali?

Situația s-a schimbat  după o descoperire făcută la Laboratorul de Biologie Moleculară (Cambridge, Anglia) de César Milstein, imunolog argentinian, și Georges Köhler, biolog german. În 1975 au publicat o tehnică pentru a produce cantități nelimitate de anticorpi identici față de o țintă specifică.

• Metoda implică crearea unei linii de celule hibride, cunoscute sub numele de hibridom, prin fuzionarea unei celule B de durată scurtă, producătoare de anticorpi, un tip de celule albe din sânge, colectate din splina unui animal imunizat cu o linie celulară de cancer.
  • Menținut într-un mediu, hibridomul poate genera cantități mari din ceea ce este cunoscut sub numele de „anticorpi monoclonali”. Termenul „monoclonal” denotă faptul că anticorpii sunt identici și cloni ai unei celule părinte unice.

Istoria anticorpilor monoclonali:

Premiată cu Nobel în 1984, invenția lui Milstein și Köhler a fost folosită în curând pentru a trata oamenii.

• Primul medicament mAb  (anticorpi monoclonali) a fost autorizat în 1986.
  • De atunci, peste 80 de medicamente mAb au fost autorizate în SUA și Europa.
  • Acum reprezintă o treime din toate medicamentele noi introduse la nivel mondial.
  • Cele mai multe dintre acestea sunt direcționate către cancer și tulburări autoimune, cum ar fi artrita reumatoidă și scleroza multiplă.

În COVID 19 pot ține în control inflamația

În ciuda succesului lor, s-a acordat puțină atenție potențialului medicamentelor mAb pentru tratarea COVID-19. Acest lucru este oarecum surprinzător, având în vedere experiența lor puternică în tratarea tulburărilor imune. De asemenea, sunt mult mai rapid de dezvoltat decât vaccinurile și medicamentele antivirale, care în prezent captează lumina reflectoarelor.

• O parte a explicației poate consta în faptul că până acum doar trei medicamente mAb au fost autorizate pentru boli infecțioase. Progresul lent în acest domeniu provine din dominația antibioticelor, care sunt ieftine de făcut și ușor de luat. Cu toate acestea, din cauza creșterii rezistenței la antibiotice, atitudinile au început recent să se îndrepte spre dezvoltarea medicamentelor mAb pentru tratarea bolilor infecțioase.
  • Un alt obstacol este faptul că medicamentele mAb trebuie administrate intravenos.

În afară de potențialul lor de a reduce inflamația legată de COVID-19, mAbs ar putea ajuta într-un alt mod. Acestea ar putea fi utilizate pentru a proteja persoanele cu risc crescut de expunere la infecție, cum ar fi lucrătorii din domeniul sănătății, și persoanele cu sisteme imune compromise, cum ar fi cele care primesc chimioterapie. Cunoscut ca imunizare pasivă, acest tip de tratament preventiv a fost folosit de secole.

MAb-urile utilizate pentru imunizarea pasivă sunt foarte diferite de cele utilizate pentru tratarea componentelor inflamatorii ale COVID-19.

• Aceasta implică utilizarea mAb-urilor special direcționate împotriva virusului SARS-CoV-2.
  • Un astfel de mAb are câteva avantaje față de vaccinuri: se dezvoltă mult mai rapid și oferă imunitate în câteva minute. Dezavantajul este că protecția durează doar o perioadă scurtă de timp – de obicei luni.

Medicamentele cu anticorpi monoclonali au dovedit a avea succes pentru imunizarea pasivă în timpul focarului virusului Ebola în Africa de Vest între 2013 și 2016. Mai multe echipe din întreaga lume creează acum mAb împotriva SARS-CoV-2 pentru imunizarea pasivă.