Adolescența. De ce e greu?

Adolescența: De ce e greu?

În perioada 11-16 ani, trei structuri din creier se dezvoltă rapid. Modifică emoțiile și sistemul de compensare. Adolescentul vrea plăceri ușor de obținut. Adolescența. De ce e greu?

 

De ce e greu pentru creier?

Cortexul prefrontal, ganglionii bazali și amigdala controlează reacțiile emoționale și compensarea. Aceste 3 părți ale creierului sunt foarte fragile în adolescență. Cum se traduce fragilitatea în comportament? Părțile din creier care reglează comportamentele de compensare sunt în formare. Adolescentul își caută compensarea în:

  • alimente dulci și grase (dulciurile din comerț)
  • alimente foarte sărate (chips-uri)
  • fumat
  • alcool
  • posibil – droguri

Sistemele de compensare din creier, încă nedezvoltate, încearcă să se autoregleze prin… plăceri ușor de obținut. Adolescentul chiar nu are nicio vină!

Adolescența. De ce e greu pentru stomac?

Adolescentul va mânca multe grăsimi, spre disperarea unor părinți. Grăsimea vine cu ceva în plus, față de restul alimentelor. Grăsimile stimuleaza centrii placerii din hipotalamus. Aceasta înseamnă că adolescentul nu se poate opri să mănânce chips-uri de exemplu. Din nou, îi stimulează tocmai centrii plăcerii din creier.

Adolescența. De ce e greu pentru somn?

Nevoia de dulce, de sărat ori de grăsimi crește automat, dacă adolescentul nu doarme! De nouă ore de somn pe noapte are nevoie. Altfel, apar modificări în structurile fragile din creier, care cer din nou, culmea, alimente bogate în zahar, grăsime și sare. Somnul odihnitor începe de la ora 22.

Somnul început la 2 dimineața îî va afecta, negativ, pofta de alimente nesănătoase. Dacă vreți să âl ajutați să nu mai consume doar junk food, cel mai ușor este prin igiena somnului, adică  somnul să înceapă în jurul orelor  22.00.

Foto:Luisella Planeta Leoni de la Pixabay

Leave a Reply

avatar
  Inscriete pt notificari  
Notify of